Online verssuper Crisp heeft vorig jaar een verlies geleden van 8,5 miljoen euro, een verdubbeling ten opzichte van 2019. meldt het FD.
CEO Tom Peeters zei eerder dat de omzet van het bedrijf is verzevenvoudigd.
In maart van dit jaar haalde Crisp 30 miljoen euro op, waarmee het bedrijf onder meer het elektrische wagenpark gaat uitbreiden.
Online supermarkt Crisp schrijft rode cijfers. De bezorgdienst voor vooral lokale versproducten leed vorig jaar een verlies van 8,5 miljoen euro, zo meldde het Financieele Dagblad zondag op basis van de door het bedrijf bij de Kamer van Koophandel gedeponeerde jaarrekening.
In maart wilde medeoprichter en CEO Tom Peters weinig kwijt over de financiële prestaties van Crisp, behalve dat de omzet vorig jaar is verzevenvoudigd, aldus het FD.
Daar staat tegenover dat het verlies van 8,5 miljoen euro een verdubbeling is ten opzichte van 2019, blijkt nu. In de jaarrekening staat de omzet niet vermeld. Volgens Peeters maakt Crisp inmiddels winst op zijn bestellingen, zei hij afgelopen week tegen BNR Nieuwsradio.
Dat is vooralsnog niet genoeg om kosten te dekken van de vaste lasten, marketinguitgaven en investeringen in bijvoorbeeld bezorgwagens.
Met groeigeld van €30 miljoen kan Crisp investeren en verliezen opvangen
In maart van dit jaar haalde Crisp in een nieuwe financieringsronde 30 miljoen euro op bij verschillende investeerders, waaronder Jitse Groen en John Caspers, (mede)oprichters van respectievelijk Just Eat Takeaway en Adyen. Het kapitaal zal onder meer gebruikt worden voor de uitbreiding van het elektrische wagenpark en het assortiment. Daarnaast wil het bedrijf de hele leveringsketen digitaliseren.
Crisp, dat in 2018 is opgericht door drie vrienden, richt zich vooral op lokale versproducten. Het bezorgt landelijk, zeven dagen per week producten afkomstig van 650 boeren, kwekers en andere Nederlandse leveranciers.
Daarmee onderscheidt het zich van concurrenten als Picnic en de bezorgdiensten van supermarktketens als Jumbo en Albert Heijn.
Inmiddels hebben de online supers concurrentie gekregen van flitsbezorgers als het Duitse Gorillas en Flink, het Turkse Getir en het Britse Zapp, die beloven binnen 10 minuten na het plaatsen van de bestelling te bezorgen.
Just Eat Takeaway doet ook een test met het bezorgen van boodschappen, maar zei niet te willen concurreren met flitsbezorgers.
Lees meer over online boodschappen:
- Geheim plan van Gorillas gelekt: met deze 4 strategieën wil de flitsbezorger winstgevend worden
- Picnic breidt uit naar Frankrijk – online supermarkt begint daar met 20 bezorgers en wil stad voor stad groeien
- Kunnen flitsbezorgers als Gorillas ooit winst maken? Ervaren investeerders zetten daar grote vraagtekens bij
- De online boodschappenmarkt groeit hard en daar profiteren vooral de kleine supers van – Picnic stoot Jumbo van de 2e plaats